Dagens ridpass på Tollan och Scilla :)

Idag har jag varit i stallet större delen av dagen. Fixade först mockning, mat och vatten till Tollan och Scilla. Sen red jag ett 45 minuters dressyrpass i stora ridhuset på Tollan. Hon var så jäkla fin idag!
 
Red mycket serpentiner, små och stora volter, ökningar och minskningar i traven. Och ibland varvade jag det med att lägga till en öppna eller sluta längs med långsidan. En väldigt bra övning som jag brukar göra för att få henne vaken för skänkeln är att trava på långsidan och sen flytta inåt mitten 3-4 steg och sen flytta utåt väggen igen, rider sen kanske 5-6 steg på spåret innan jag flyttar henne undan skänkeln in mot mitten på precis samma sätt igen. Man får öva på att ha hästen mellan hand och skänkel och att bogarna eller rumpan för den delen, inte flyter ut :) Super effektivt! I galoppen ville jag få henne att galoppera i en taktmässig galopp oavsett om jag minskade eller ökade. Red mycket volter och gjorde ökningar och minskningar på långsidorna. På slutet red jag på en åttvolt och gjorde galoppombyten. Med fokus på att ha henne lugn igenom bytena. Hon blev lite pigg just efter att hon gjort bytet men förutom det så kändes galoppen skitbra idag! Kunde öka och minska utan tjafs från hennes sida och hon kändes avslappnad och taktmässig utan att bli lång och tung i handen. Bästa dressyrpasset på länge :) 
 
Sen red jag på Scilla. Jag och Jossan skrittade ett varv runt ängarna och sen travade och galopperade vi litegrann på ridbanan efteråt. Scilla kändes jättefin och verkade pigg och glad idag :) Sen åkte jag hem och satte mig och pluggade i ett par timmar och nu ska jag mysa med min pojke <3 Ha en trevlig kväll! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback