Gårdagens ridpass

Igår fick Tollan ett markarbete/hopp pass i stora ridhuset. Red över bom-kryss-bom på volt och sen en oxer, som även den var på volt. Red först fram lite mjukgörande i ca 20 minuter, där jag formade henne runt skänklarna och gjorde volter runt hindren. När hon kändes fin red jag över krysset ett par gånger i bägge varven. Sen kom jag på oxern, den låg väl på 90cm. Red lite lugnt mot och Tollan kändes loj och inte alls vaken. Höjde sen till 120cm och Tollan kändes fortfarande slö och väldigt nonchalant. Jag tyckte jag drev hur mycket som helst men den hände liksom ingenting. Höjde till 135-140cm och väckte henne lite lätt med spöt, höll om ordentligt med benen och höll emot i handen samtidigt så jag verkligen drev henne in i handen, så trampet kom bakifrån riktigt ordentligt. Och fy tusan vad bra hon hoppade då!!! Hoppade oxern kanske 5-6 gånger och hon bara flög över. Fick en riktigt bra känsla! Och sen blev hon så pigg så jag kunde knappt få henne att bli lugn på krysset igen... ;) Så från och med nu måste jag skärpa mig och börja rida henne mer in i handen. För nu när hon blivit så pass lydig så måste jag kämpa mer för att få sug till bettet och tramp bakifrån. Men det fixar jag! Efter detta så sänkte jag oxern till 120cm och övade omhoppnings svängar, igenom att vända upp från långsidan och till oxern i båda varven. Det var så jäkla kul och Tollan var verkligen med på noterna :) så skönt att ha hittat en så bra känsla! Det bådar gott inför utomhussäsongen. Så nu jäklar ska vi träna inför tävlingarna i Tierp nästa söndag. Annat som hände igår var att min mamma och låtsaspappa Fredde åkte till Mallorca. Känns tomt att inte kunna ringa mamma stup i kvarten. Menmen. Snart kommer de hem igen <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback