Markarbetspass :)

Idag red jag och Gabi lite markarbete med hästarna mitt på dagen. Jag kände att jag ville rida ett ordentligt lydnadspass som skulle vara väldigt lösgörande och så blev det också. Började med att trava på en volt över upphöjda cavalettis och sen rida en öppna längs med långsidan. För att sen fatta galopp i hörnet och galoppera på en volt över de upphöjda galoppbommarna. Sen sakta av till trav när man kommer till hörnan igen och därefter trava i en öppna på den andra långsidan och sedan trava över cavalettin igen. Så gjorde jag om och om igen i båda varven och kändes hon lite stel, jobbig eller springig så stannade jag på volten tills det lossnade.

Sedan började jag med galopparbetet och då red jag över galoppcavalettin, vidare över de fem galoppbommarna som krävde en lite ökad steglängd. Sedan bröt jag av till trav, travade över travcavalettin och red sen 9-10 lugna galoppsprång mellan de två bommarna på den andra långsidan. Red precis mitt emellan bommarna som låg på mitten (se bilden). Som fanns där för att hjälpa oss rakställa hästarna, så de inte skulle vingla ut med bogar och rumpor så mycket. Bytte sen varv och gjorde likadant i det andra varvet. Fokuserade mycket på att hon skulle gå i form, balanserad och avspänd före och efter, i alla övningar. I höger varv var hon hur fin som helst verkligen! Men i vänster varv fick vi kämpa lite mer. Där blir hon lätt springig och lite stark. Speciellt i anridning mot bommarna. Så då fick jag bara ta det lugnt och traggla och tillslut så lossnade det. Ridpasset blev strax över en timme långt och det var så roligt att jag knappt ville kliva av min fina häst. Men imorgon ska hon få lite välförtjänt vila och bara njuta av att vara häst, gå i hagen och bara mumsa hö :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback