Dagens ridpass!

Idag fokuserade jag mycket på att bara få henne lösgjord inför helgens tävlingar, utan att rida ett alldeles för ansträngande pass. Började med att trava stora serpentiner över hela ridhuset, där jag ställde igenom ordentligt och rundade runt innerskänkeln i svängarna. Sen red jag lite öppnor längs med långsidorna och därefter vände jag upp på medellinjen för att sen flytta ut henne i en skänkelvikning undan höger eller vänster skänkel. I skänkelvikningen fokuserade jag på att ha henne rakställd, men att jag samtidigt försökte få henne i en jämn form där hon tog stöd på båda tyglarna. När hon tjafsade emot var det bara att ha en stark skänkel och hålla kvar i handen tills hon släppte. Märkte att detta var väldigt lösgörande idag! 
 
Sen gick jag vidare till galopparbetet. Började med att rida runt fyrkantspåret, där jag gjorde rejäla ökningar på långsidan men utan att tappa formen. Sen samlade jag upp henne när jag kom till kortsidan och bröt av till skritt, därefter ville jag få henne att skritta i en lugn takt innan jag fattade galopp igen. Viktigt här att hon lyssnade på mitt kommando precis när jag ville att hon skulle galoppera. Gjorde hon inte det, så började jag om, skrittade lugnt och gjorde om tills hon lyssnade. Därefter red jag i ökad galopp på långsidan, bröt av till skritt, och sen började jag om igen. Gjorde såhär i ett par varv åt båda håll. 
 
Sen gick jag in på stora mittvolten där jag red i en stor ökad galopp, med en fin takt. Jag arbetade henne i den stora galoppen i några varv, för att sen samla henne i en kort, men spänstig galopp. Ställde inåt och utåt, galopperade med sluten och öppen bakdel. Varierade detta litegrann och lirkade fram och tillbaka. Gjorde även detta i både höger och vänster varv. Såsmåningom lossnade hon och blev så himla fin! Då travade jag av henne i en låg form, där jag flyttade och formade henne runt innerskänkeln i svängarna. Ridpasset blev ungefär 45 minuter. Hade en enormt härlig känsla idag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback