Markarbete med stjärnan :)

Imorse red jag lite markarbete på Tollan. Är fortfarande fruktansvärt upprörd över min miss på hinder 3:a i Billdal, så jag tänkte att nu jäklar ska det övas! Ställde upp dessa tre små sockerbitshinder som kan tänkas vara 70cm höga. Började med att rida en åttvolt över det lilla hindret på medellinjen. För att mjuka upp i sidorna och även öva på att hålla bogarna i schack igenom svängen. För min del var det bra att öva på framåtlägen i dessa svängar också. 

Sen fortsatte jag på långsidans relaterade linje. Som jag hade ställt precis i kant med väggen med flit, för att jag skulle få öva på framåtlägen ytterligare en gång igenom kurvan. Det är bra mycket svårare att hitta ett läge när hindret är ur sväng och ligger intill väggen. Bra att öva på! Det var 22m mellan hindren på långsidan och jag varierade mellan att rida 5 eller 6 galoppsprång. Därefter ändrade jag om lite igen.

Red nu från hindret i hörnan och 5 galoppsprång lite framåt till hindret på medellinjen. Tänkte på att ha en bra galopp hela svängen runt, för att kunna hitta ett bra framåtläge på hindret närmast på bilden, och sen rida 5 lite kortare galoppsprång till hindret på medellinjen igen. Och sådär höll jag på. Vände och testade åt andra hållet både när det gällde långsidan och övningen på båge. 

Det här var super nyttigt för mig som gärna hamnar i ett backa läge. Nu har jag ju nästan arbetat bort det men då och då får jag ett bakslag. Som exempelvis i lördags. Så då är det bara att börja öva på det igen, för då vet jag att jag kanske har slarvat lite med att öva på framåtlägen och finlirat lite för mycket. 

Nu känner jag mig iallafall mer än redo inför lördagens 140cm i Hamre. Nu är det bara lite trimning på backen som ska göras innan vi är helt redo.  

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback