Trimning i dressyr :)

Idag trimmades det dressyr för fulla muggar i ridhuset. Började med skänkelvikningar från medellinjen och ut till väggen. Varierade mellan att flytta för höger och vänster skänkel. Sen när jag kom ut till spåret så la jag en ungefärlig 7 metersvolt där hon ska böja igenom sig ordentligt i sidan. Sedan började jag om övningen igen, gång på gång tills hon kändes bra. Därefter travade jag på medellinjen och gjorde en öppna undan höger skänkel. När jag kommit till X så gjorde jag en ungefärlig 7 metersvolt till vänster och därefter flyttade jag en öppna undan vänster skänkel fram till väggen. Gjorde denna övning ett par gånger också och ibland gjorde jag även en ökning i trav snett igenom för att få ett lite friskare tempo. När det var dags för galopp så började jag med att minska på kortsidan och öka rejält på långsidan. Sedan gjorde jag galoppslutor från medellinjen och ut till väggen och därefter förvänd galopp. Bytte varv med ett byte och gjorde sen samma sak i andra varvet. Sen la jag mig på stora mittvolten och gjorde slutor i samlad galopp i båda varven, därefter ett varv på volten i ett högre tempo. Och så höll jag på så tills hon kändes bra. Därefter travade jag av i en lång och låg form. Och GUD så bra hon kändes! Superfin idag verkligen. Dessa övningar fungerade superbra på Tollan som ofta blir väldigt stel i bak kärran och behöver aktiveras mycket där för att sen mjukna i handen och arbetas fram till bettet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback