Årets sista tävling i Södertälje

Idag åkte vi till Södertälje för att rida årets sista tävling, och jag red en 140cm klass som var en A:0. Jag har känt hela veckan att hon har känts lite slö för skänkeln och i onsdags på träningen jobbade vi väldigt mycket med att ha en bra galopp mellan hindren. Så när jag red fram idag tänkte jag på att ha en bra galopp med bra tryck i. Men Tollan kändes som sagt lite slö och inte riktigt så alert som hon brukar. Testade att försöka väcka henne med spöt, men det verkade inte hjälpa. 
 
Så sen när vi kom in på banan var hon lite slö fortfarande och sög inte riktigt tag i hindren så mycket som hon brukar. Så hon klarade 1,2,3 felfritt. Sen från 3:an till 4:an var det 5 galoppsprång och där fick jag driva fram henne till 4:an som var en oxer, varpå hon blev lite flack och rev den. Klarade sen 5,6a+b och sen var det 8 galoppsprång fram till en oxer, där hon inte riktigt lyssnade på min förhållning och kom liiite nära och rev. Fast hon brukar inte riva i såna lägen så jag blev lite chockad faktiskt. Sen klarade vi 8a+b,9 och 10. Så vi fick totalt 8 fel och alltså två nedslag. 
 
Inte hela världen men min summering av dagen var att hon känns lite trött i kroppen. Brukar inte få jobba så mycket för att kunna hålla ett bra grundtempo, som jag fick göra nu. Och ändå kändes inte galoppen så ärtig som den ska och kan göra. Så jag tror att en mix av brunst, pälssättning och en ganska så hård säsong har gjort att min lilla häst är lite trött i kroppen. Vilket är helt förståeligt! Så nu, från och med imorgon, så ska hon få avnjuta en mycket välförtjänt vintervila. Min vackra lilla pärla. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback