Hundträning!

Igårkväll tränade jag lite lydnad med hundarna på vår baksida, där vi har en stor gräsplan. Jag tränade i ungefär 25 minuter med Casper och i 15 minuter med Stjärna.

*Övade först på en lite enklare variant av platsliggning, där jag övade på att hundarna skulle ligga kvar fast jag gjorde olika sorters störningar.

*Sen övade jag på vid sidan gående, alltså inte fot utan lite mer avslappnat än så. Men varje gång jag stannade så skulle de sätta sig ner och när vi började gå igen fick de inte ha näsan i marken utan skulle försöka hålla ögonkontakt med mig. Stjärna tyckte detta var ganska så svårt eftersom det luktade så mycket gott i gräset, men hon var duktig ändå! Casper har ju övat på detta mycket förrut så han visste vad det var frågan om :)

*Sen övade jag också på en kontaktövning som vi fick lära oss på vardagslydnadskursen med Casper. Man ska låta hunden gå tills kopplet blir helt utsträckt, då stannar man och smårycker 1-2 gånger i kopplet och när hunden vänder sig om för att få kontakt med en, då ska man belöna. De var duktiga och Stjärna som aldrig har gjort detta förrut förstod ganska snabbt vad det handlade om, så nu ska vi bara repetera kontinuerligt så hon kommer ihåg det också :)

*Övade litegrann på "hoppa" med Casper också, där han ska hoppa över mina smalben på kommando :) Han var duktig, lillskrutten! 

 *Sen gjorde jag en sak med Stjärna för att få henne att inte vara så glupsk, som vi även gjorde på valpkursen med Casper. Man ska hålla en godis inuti en knuten näve och hålla den handen framför hunden. Då börjar den slicka och kanske smånafsa lite efter godisen man har i handen. Då ska man alltså bara hålla kvar godisen tills hunden slutar slicka och blir passiv, då belönar man! 

Träningen gick bra och var väldigt rolig! Tänkte att jag ska börja träna lite sånt här 1-2 dagar i veckan och söka upp lite olika saker på internet som man kan öva på med sin hund för att få lite mer tips! Känns som att det är bra att göra nu och även fortsätta med när valpen kommer. Speciellt eftersom vi har bestämt oss för att inte gå någon vardagslydnadskurs med Casper i höst :) 

Fina små vovvarna när vi var ute på en kort promenad i värmen idag när jag kommit hem från jobbet :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback