Hästig eftermiddag:)

Idag hjälpte jag en tjej i stallet som precis börjat träna dressyr för mig. Fast idag hjälpte jag henne att longera med pessoa selen. Hennes häst är lite rund om magen och är väldigt svag i högersidan. Han slår väldigt gärna om till korsgalopp eller vänster galopp i högervarvet när det blir jobbigt. Sedan drar han lätt in nacken och blir då lite spänd. Så idag arbetade vi med att få honom att jobba igenom hela kroppen och bli rörlig i kroppen och låg i nacken samtidigt som han kom upp lite mer i ryggen. Detta lyckades vi komma till väldigt fint och efter 30 minuters jobb var han riktigt avslappnad och genomarbetad. Kul!

Sen åkte jag vidare till familjen Kaasiks hästar. Red först herren på bilden nedan. Cassanova heter han och är en jättetrevlig häst som har gått (minst) 130cm hoppning. Han var lite framtung och stel till en början, så då red jag mycket serpentiner och flyttade undan för innerskänkeln samtidigt som jag böjde igenom honom. När det hade lossnat i traven så arbetade jag vidare med galoppen på samma sätt. Vänstervarvet var det jobbigaste i alla gångarter men i slutet lossnade han och blev riktigt fin. Då var han riktigt härlig att rida! Hoppas att han är lika fin imorgon :D 

Därefter longerade jag denhär lilla busen Casper. Han är lite rädd för i princip allt, så när jag skulle longera honom på uteridbanan var han heeeelt tokig. Han bara bockade och skuttade och frustade de första fem minutrarna. Men sen lugnade han ner sig och travade på riktigt fint. Han har haft en bogskada som han håller på att tillfriskna ifrån så stundtals såg han lite stel ut i bogen, men idag var han inte alls lika stel som i onsdags då jag red. Så det var bra! 

Nu ska jag fixa iordning mig inför kvällens bravader :) Ha en trevlig lördagskväll! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback