Markarbete

Idag red jag och Tollan ett markarbetspass tillsammans med Linda och Guardian. Vi värmde upp över lite upphöjda travbommar samt galoppbommar. Då tänkte jag inte så mycket på hennes form, då jag mest fokuserade på att få igång hennes bakdel.
 
Sen red vi igenom en ganska så tajt 4-studs där varje hinder var ca 50cm högt. Då kände jag att hon började mjukna till lite och var inte alls lika träig i handen längre. Tänkte verkligen på min sits och att inte tjuvhålla i handen igenom studsen.
 
Sen gick vi vidare till två plank räcken som stod som på en volt. Där red vi på en stor volt med hindren i följd efter varandra. Men vi varierade också med att göra en liten volt inuti den stora volten ibland, för att få hästarna lite mer på bakdelen. Vilket fungerade alldeles utmärkt! Både Guardian och Tollan var riktigt duktiga på detta och kändes spänstiga.
 
Sen red vi ett relaterat avstånd med plank räcke till vattenmatte oxer där det var 4 galoppsprång lite framåt. Vi hoppade först igenom den en gång på ca 50cm höjd och sen höjde vi till 1 m. Båda hästarna hoppade jättefint! Tollan kändes riktigt fin och spänstig, speciellt över oxern! Känns kul inför helgen. Så nu ska Michaela få rida ut på henne en kortis imorgon och lufsa lite, sen på torsdag trimmar vi lite lätt i ridhuset och kollar så att allt känns okej inför fredagen :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback