Pluggplan?

Jag sitter här framför Tv:n med en tallrik korvstroganoff & ris och zappar runt bland kanalerna :)

Har under en längre tid kännt mig förvirrad nu men idag började mitt liv och min framtid klarna upp sig litegrann för mig kände jag.

Jag har på något vis alltid sagt att:

-NEJ, jag ska inte plugga på universitet
-Jag ska starta eget
-Jag ska ha många djur
-Jag ska ha ett roligt jobb

Men nu börjar jag inse att det är ganska så omöjligt att jobba med det man tycker är allra roligast, som i mitt fall är bebisar, ifall man inte pluggar på universitet först. Jag vill ju nämligen bli barnmorska så ska först plugga 3 år till sjuksköterska och sen jobba ungefär 2 år som det för att sen plugga vidare 1,5 år till barnmorska. Jag tycker att den tråkigaste delen verkar vara den första där man ska plugga till sjuksköterska, men det måste jag ju göra om jag tillslut ska kunna jobba med mitt drömyrke...

Så nu har jag velat från att först tänka att jag ska ta några års paus innan jag pluggar, till att ta ett års paus innan, till att börja plugga direkt och har nu bestämt mig för följande. Jag ska göra högskoleprovet i vår och söka till sjuksköterskeprogrammet som börjar hösten 2011. Ska söka till skolor i Stockholm och distansutbildningar på andra platser. Och sen om jag skulle komma in så ska jag överväga då ifall jag vill börja eller inte. Men ansöka ska jag göra iallafall. Måste också hitta ett extrajobb ifall jag börjar på universitet, och om ja inte kommer in eller väljer att jobba ett år istället så ska jag hitta ett heltidsjobb :)

Sen om jag känner att jag behöver ta ett pausår medans jag pluggar av någon anledning, ja då gör jag det :)

Det bästa är också att en av mina bästa vänner Linnéa också vill bli barnmorska, undersköterska eller sjuksköterska :) Så vi kommer lixom följa varandra :) 

Nu vill jag bara ta studenten så att mitt riktiga liv kan börja någon gång :D Vill klara mig själv och leva för mina egna pengar, längtar tills det blir så.

Gud vilket långt inlägg det blev, men det var skönt att få skriva av sig lite, har ju som sagt kännt lite ångest de senaste dagarna pga just alla de val jag vill göra snart i mitt liv:)Såhär ser min plan ut just nu iallafall, men jag lär säkert ångra mig tusen gånger innan jag kommer dit :) Det är ju lite så jag funkar ;)

Kram på er:)


Trackback